Plaza

eDome

Alustat:
PC
GameCube
PlayStation 2
PlayStation 3
Xbox
Xbox 360
DS
Game Boy Advance
N-Gage
PSP
Wii
Mobiili
Linux
Mac
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Retro
Vekottimet
Viihdelaitteet

Fallout 3 kuumentaa tunteita

26.8.2008
Jukka O.

Aihealueet: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Seikkailu- ja roolipelit, Toimintapelit, Internet, Yhteisöt

Fallout 3 on taatusti yksi odotetuimmista ja pelätyimmistä tämän vuoden tulevista pelijulkaisuista. Tuleeko sieltä roolipeli? Vai räiskintä? Onko siinä fiilistä? Tarinaa? Vai pelkkää juoksemista mitättömien tehtävien parissa? Se nähdään myöhemmin tänä vuonna, mutta peliä koskevat keskustelut käyvät kuumina päivästä toiseen tiukkojen flamesotien kera.

eDomen juttusarja Fallout 3:n ensikosketuksesta kuumentaa tunteita suuntaan jos toiseenkin, kuten oheisista ehdottoman autenttisista ja editoimattomista lukijakommenteista voi päätellä:

  • Ainakin nyt näyttää siltä, että Fallout 3 on sangen lupaava. Iso hatunnosto Bethesdalle siitä, että eivät sortuneet isometriseen ruutuahtaumaan ja uskalsivat lähteä tekemään peliä huolella. Lineaarisuus ei sinällään haittaa, jos tarina on hieno - esimerkkinä vaikkapa juuri tuo Mass Effect, jonka tunnelma ja tarinankerronnallinen taso ovat uskomattomia.
  • Itse en kyllä tähän hypepaskaan aio enää uskoa. Menin jo tähän lankaan AITD:ssä, Crysiksessä, Bioshockissa sekä Doom 3:ssa.
  • Oisin kyllä heti ostamassa tätä jos tehtäisiin samantasoisilla grafiikoilla ja samasta kuvakulmasta kuin diablo 3 ja vuoropohjaisella taistelusysteemillä kuten fallout 1 ja fallout 2.
  • En ymmärrä miksi bethesda päätti maksaa miljoonia käyttääkseen falloutin nimeä pelissään ja sitten heittää käytännössä koko alkuperäisistä peleistä tutun pelimekaniikan roskakoriin. Nettona vain meitä vihaisia alkuperäisten falloutien faneja. Nimeksi Morrowastes niin peliä ei välttämättä katselisi vain pyhäinhäväistyslinssien läpi.
  • Näinpänäin. Tästäkin jenginstä joka jannu istuu pitkiä yön tunteja kiimatippa housussa ja takoo peliä jokatapauksessa überkoukussa. Sehän on selvä ettei tulla kentie ikinä näkemään fallout -pelisarjan pelejä enää F2 meiningeissä, mutta lie kehitys nykysuunnallaan niin huono asia kunhan peli on toteutettu hyvin ja jaksaa viihdyttää pitkään. Ja onhan tuohon läpipeluuarvoa silmällä pitäen tulossa kohtuu roima määrä lopetuksia.
  • Hankala kai vähemmän sarjaa fanittaneiden ymmärtää, mutta Fallout FPS on, ennen ensimäistäkään tietoa kolmannesta osasta, ollut fanien keskuudessa huono vitsi ja lisäksi osa Bethsoftin tiedotteista kuulostaa fanien korvaan lähes tarkoituksellisilta loukkauksilta.
  • Fallout-faneja kyrpii koska pelis ei ole oikea Fallout. Pintapuolisesti siinä on kaikki sama vanha, mutta (ainakin sen mukaan mitä nykyään tiedetään) siihen se jääkin. Fallout voi olla (ja itse uskon näin) todella hyvä peli, mutta se ei tarkoita että se olisi Fallout. Enitenhän faneja vituttaa se, kun pelin nimi on Fallout 3. Jos se olisi vaikka Fallout: Bälälläläää, fanit eivät olisi läheskään niin kimpaantuneita. Myös Bethesdan monet älyttömät kommentit ja kaksinaamaisuudet ärsyttävät.
  • ”Mä haluun” … ”konsolit paskaa” ”önnönnönöönöönööö” … Ihmekkään jos ihmiset ei jaksa kirjottaa previkkaa mistään ku kaikki ammutaan alas :D Antakaas ny niiden pelintekijöiden tehdä sitä mistä niille maksetaan ja uliskaa sitten ku peli on julkastu ja ootte pelannu läpi :)

Tartu juttuun, lue mistä puhutaan:

Fallout 3 - klassikkoseikkailun uusi tuleminen (osa 1)

Fallout 3 - apokalyptistä räiskintää seikkailun varjossa (osa 2)

Fallout 3 - avointa seikkailemista ja mustaa huumoria (osa 3)

Tai loikkaa suoraan kommentaariin:

Ensimmäisen jutun kommentit - toisen jutun kommentit - kolmannen jutun kommentit.

Lue myös

AMD kerää pelitaloja DirectX 10.1:n taakse

Arvostelu: Space Siege (PC)

GC08-kuvasetti: Heroes Over Europe, Legendary, RACE Pro, Smash Court Tennis 3

He halusivat aivoja, saivat vain luoteja

Suomen myydyimmät pelit viikoilla 33-34/2008 - Suomirock tuli, Suomirock kaatoi

 

Jukka O. Kauppinen

Lähetä linkki kaverille sähköpostilla

Keskusteluja aiheesta
M/V: Fallout 3 (01.12.2008, Muropaketti)
NeverWinter Nights 2: Storm of Zehir -olskool RPG:N paluu? (20.11.2008, Muropaketti)
M: Fallout 3 Collector's Edition (PC) (13.11.2008, Muropaketti)
Fallout 3 (PC) (06.11.2008, Muropaketti)
Näyttistä tarttis vaihtaa (30.10.2008, Muropaketti)
1.

mites nää kaks kissaa liittyy tähän? o_o

2.

En katsonu muutaku kuvat ja pidin kissoista.

3.

Se on vuoristosusi.

4.

eli noi jotka valittaa falloutista on japsitytsyi

5.

eli noi jotka valittaa falloutista on japsitytsyi

6.

FLAME ON!!

7.

taitaa kyllä olla korealainen

8.

hieno jokerikissa.

9.

I would hit that.. biAtch.

Jokerikissan potkasen pihalle, husss.

Paljonko eDomelle maksetaan Fallout 3:n propagandasta, excuse me… mainostamisesta?

10.

Repesin noille kissoille.

11.

Hmm.. tosin vanhana Fallout ”fanina” en odota mitään uudesta tulokkaasta… enpä usko että menee edes ostos/”wlainaus” listalle..

Ihan hyvät olivat kumminki nuo 3 edellistä juttua pelistä, mutta minua jäi askarruttaa juurikin tuo:
—————————————————————————————-
Paljonko eDomelle maksetaan Fallout 3:n propagandasta, excuse me… mainostamisesta?
—————————————————————————————–

Koska mitään kritiikkiä ei tekstissä ilmennyt… vaan peliä hypetettii ehkä vähän liikaakin? En kyllä tämmöisen kertomuksen perusteella mene peliä ostamaan… kritiikkiä pojat, kritiikkiä!

p.s kukaan ei ole täydellinen! en edes minä, koska minussa ei ole virheitä! ;)

12.

Next time on Penn & Teller Fallout 3 Bullshit!

13.

jokerikissa on otettu konsolifin jäsenen avatarista

14.

#13

Ei vissii oo itekkää tehny sitä >:)

15.

Kaverit ei oo tainnu lukea Edomen toimituksen previkoit aikasemmin, niissähän ei ikinä haukuta/arvostella pelejä, se tapahtuu vasta kun lopullin julkaisu on tehty.

JOKin moneen otteeseen koittanut saada teitin ymmärtämään tämän.

Eipä WOWinkaan beta previkassa arvosteltu vaan lähinnä kerrottiin pelikokemuksia.

Hankkikaa elämä hemmetti ja tulkaa moittimaan vasta kun ootte pelannu itse kyseistä peliä. Mikäli protestin vuoksi, ette halua kokeille edes sitä niin omapa on menetyksenne/asianne.

16.

”Paljonko eDomelle maksetaan Fallout 3:n propagandasta, excuse me… mainostamisesta?”

Maksetut mainokset erottaa siitä, että jos ne eivät ole bannereita, niin niissä lukee ”mainos” tai ”kampanja”. Toimituksellinen sisältö puolestaan tähtää lukijoita kiinnostavan materiaalin tuottamiseen - ja tällä hetkellä Fallout 3 jos mikä on aihe, joka ihmisiä kiinnostaa.

17.

”Koska mitään kritiikkiä ei tekstissä ilmennyt… vaan peliä hypetettii ehkä vähän liikaakin?”

Hype ja ennakkojutut ovat… Hypeä ja ennakkojuttuja.

Lainaan aiempaa kommenttiani:

”Huomioi se, että ensikosketus-tasoiset varhaiset jutut eivät ole oikea paikka kritiikille, kun sille ei ole vielä käytännön perusteita, ei riittävästi käytännön tuntumaa itse teoksesta. Kritiikkiä ammutaan tarvittaessa sitten, kun itse peli on käsissä muodossa tai toisessa ja näkemyksensä voi perustella kunnolla.”
ja
”En voi omasta puolestani sanoa kuin että yritämme olla kärkeviäkin tarvittaessa - ja aina rehellisiä. Mutta jos aina emme ole samaa mieltä edes toimitus/avustajakunnan kesken jostain, niin lukijoiden keskuudessa hajaannus on usein vielä suurempaa.”

18.

Why so serious?

19.

17. Itsellä kuitenkin pisti aavistuksen silmään se, että noissa ennakoissa pidettiin fanien huolenaiheita melko toissijaisina ja kehuttiin peli kuitenkin maasta taivaaseen.

Itse ehdin jo luovuttamaan ja siirryin seuraamaan muutaman hengellisen seuraajan valmistumista.

20.

kissat = fail.

21.

Tämä on tätä samaa juttua kuin viimeaikoina käyty Diablo fanien nillitys Diablo III:n grafiikoista. Jäykkäniskaisia faneja joilla on tietty kuva pelistä/sarjasta josta ei ole mitään asiaa poiketa.

Mielipiteitä saa toki olla, ei siinä mitään. Voi myöskin jättää mielipiteenä pelin kauppaan, koska eihän sitä kannata peliä ostaa josta ei lähtökohtaisesti edes pidä.

22.

Ehkäpä tätä fallouttia vois jo pelata ;)

23.

MMan,

Mutta jos kymmenestä fanista 5 ei pidä pelistä ja 5 pitää, kummalle porukalle kirjoitat jutut?
Et kummallekaan - vaan kirjoitat omasta näkemyksestäsi.
Ensikosketus-jutuissani olen pääasiallisesti keskittynyt kuvaamaan Fallout 3:sta sellaisena kuin olen sen nähnyt ja asioita joita olen kokenut. Keskityn kertomaan pelistä sellaisena kuin se on - enkä esimerkiksi valittamaan ettei se olekaan jonkun muun näkymyksen mukainen.
Fallout 3:n lopulta ilmestyessä toiset tulevat vihaamaan sitä, toiset viettävät sen parissa pitkiä, nautinnollisia pelihetkiä. Onko näistä kahdesta ääripäästä toinen sitten oikeassa tai toinen väärässä?

24.

Riippuu kumpaan ryhmään itse kuuluu. Eihän siinä mitään jos tykkää, hieno homma, kirjoittaa sen mukaan mitä itse piti pelistä. Mutta turha joka tekstissä yrittää myydä sitä ”Tämä on FALLOUT” mantraa, koska kyseinen tuotos on kuitenkin melko pitkälti pelispektrumin toisessa päässä. Ja tuosta vuoropohjattomuudesta, eikö se sitten JOK:kia haittaa ollenkaan että kenties yksi tärkeimmistä elementeistä aiemmista peleistä (pnp emulaatio) on vaihdettu KOTOR tyyliseen paussi-ja-ammu järjestelmään?
Vai kuulutko siihen ”en pitänyt mistään falloutissa mutta helvetin hyvä peli oli!” -ryhmään?

Mutta, miten vain. Pistää vaan ärsyttämään tämä systemaattinen ylistys.

BTW, mitä mieltä olit Wiredin previkasta? se taitaa olla tähän mennessä ainoa jossa mainitaan puutteita esim. kirjoituksen laadussa, mutta todetaan kuitenkin että Bethesda ja räiskintä fanit varmasti pitävät. Tuossa linkki jos on jäänyt lukematta http://blog.wired.com/games/2008/07/hands-on-fallou.html

25.

Bethesda raiskaa pelihistorian yhden parhaimmasta pelisarjoista.
Ei sillä sinänsä enää väliä, Fallout titteli raiskattiin jo Brotherhood of Steeliä tehdessä.
Diablo 3:lla on sentään vielä mahdollisuuksia.

26.

mistä noita hupikuvia oikein löytyy =) jokerikissa roks.

27.

Siis mitä helvettiä en ymmärrä miten sitä voi hypettää ja kehua peliä joka tuntuu jo previkassa paskalta.

”Huomioi se, että ensikosketus-tasoiset varhaiset jutut eivät ole oikea paikka kritiikille, kun sille ei ole vielä käytännön perusteita, ei riittävästi käytännön tuntumaa itse teoksesta. Kritiikkiä ammutaan tarvittaessa sitten, kun itse peli on käsissä muodossa tai toisessa ja näkemyksensä voi perustella kunnolla.”

Mitä? Kritiikki on aina paikalla! Jos auton prototyyppiin ratkaisut tuntuvat väärältä ei niitä nyt ruvetaan kehumaan! Mitä helvetin idiotismia tämä on?

eDomen toimituksen kannattaa tarkastella itseensä nyt pahemman kerran!

28.

Yksi iso ero JOKen ja itkevien peelojen välillä on, hän on pelannu itse pelie, te muut ette.

Miksi teitä ottaa päähän, että joku voi pitää jostain mistä itse olette päättäneet olla pitämättä ilman kokeilua?

Arvostelut muutenkin ovat täysin subjektiivia ja jokainen itse muodostaa käsityksensä. Objektiivinen pystyy olemaan lähinnä teknisissä yksityiskohdissa, kuten kuinka paljo bugeja ja kuinka monta FPS:ää, ns mitattavissa olevat asiat. Kaikki siitä eteenpäin perustuu 100% pelaajan arvostelukykyyn ja mielipiteeseen oliko jokin ratkaisu oikea, hauska, näyttääkö hyvältä jne.

Tosin aina on ollut itkuvauvoja jotka eivät salli muille mielipiteitä tai heidän kertovan niitä… erityisesti, jos ovat eri mieltä. Hemmetin nettifasistit.

29.

ei tähän voi sanoa muuta kuin, Sish Kebab

30.

11.
Niin paljonkohan Edome aikoo mainostaa Fallout 3. Voisitteko kertoa sen Jukka Kauppinen joka tämän uutisen kirjoitti. Kauppinen viittaa myyjää niin oletkohan sinä Fallout 3 peliä myymässä täällä?

31.

WHY SO SAD

32.

”Niin paljonkohan Edome aikoo mainostaa Fallout 3. Voisitteko kertoa sen Jukka Kauppinen joka tämän uutisen kirjoitti. Kauppinen viittaa myyjää niin oletkohan sinä Fallout 3 peliä myymässä täällä?”

Jaa-a. eDome ei aio mainostaa peliä yhtään. Uutisoida ja kirjoittaa, ei mainostaa. Mainostuksesta vastaa pelin julkaisija ja heidän Suomen edustajansa. Mainoskampanjat puolestaan sovitaan eDomen julkaisijan Kynämies Oy:n myynnin ja pelitalon/maahantuojan välillä, kampanjamyynti ei ole toimituksen työtä.

33.

24/doom rpg,

Aika lyhyt kommentti Wirediltä. En osaa tuohon oikein sanoa mitään. Jos Wired kommentoi käsikirjoituksen laatua niin he ovat toivottavasti pelanneet paaaaljon enemmän kuin minä ja pystyvät perustelemaan mielipiteensä.
Kuten olen todennut, olen toistaiseksi nähnyt pelistä niin pienen osan ja niin pikkuruisen osan tarinaa, etten pysty ottamaan käsikirjoituksen laatuun vielä mitään kantaa. Tai voisin toki yrittää mutta ei se ketään palvelisi, kun se olisi vain pelin alkuvaiheisiin perustuvaa arvailua.

Mieluummin kerron pelistä sitä mitä olen nähnyt ja annan lukijoiden muodostaa tekstistä oman kantansa. Katsotaan sitten uudestaan kun pelistä tulee ihan käsin kosketeltavaa, itse pelattavaa previkkakoodia.

”Eikö se sitten JOK:kia haittaa ollenkaan että kenties yksi tärkeimmistä elementeistä aiemmista peleistä (pnp emulaatio) on vaihdettu KOTOR tyyliseen paussi-ja-ammu järjestelmään?
Vai kuulutko siihen ”en pitänyt mistään falloutissa mutta helvetin hyvä peli oli!” -ryhmään?”

Ei haittaa. Pidän suuresti vanhoista Fallouteista mutta tämä on uusi, erilainen peli, joka on toteutettu teknisesti täysin eri tavalla, joten arvioin sitä sen omien ansioiden perusteella.

34.

doom rpg/eDomeJOK

””Eikö se sitten JOK:kia haittaa ollenkaan että kenties yksi tärkeimmistä elementeistä aiemmista peleistä (pnp emulaatio) on vaihdettu KOTOR tyyliseen paussi-ja-ammu järjestelmään?
Vai kuulutko siihen ”en pitänyt mistään falloutissa mutta helvetin hyvä peli oli!” -ryhmään?”

Ei haittaa. Pidän suuresti vanhoista Fallouteista mutta tämä on uusi, erilainen peli, joka on toteutettu teknisesti täysin eri tavalla, joten arvioin sitä sen omien ansioiden perusteella.””
————————————————————————————————–

*DODGE*

35.

Joker cat: Why so serious?

:D

Tämän jutun kommentointi on suljettu.

Takaisin ylös