Fallout 2 - seikkailuja klassikkomaassa
5.11.2008
Jukka O.
Kaiken tämän Fallout 3 -hypen keskellä mietiskelin, että olenkos oikeastaan koskaan pelannut Fallout 2:ta. Ykköstä kyllä, mutta entä kakkosta? Ovatko mielikuvat haalistunet niin pahoin, ettei mitään vain enää muista? Eräänä rauhallisena koti-iltana tartuinkin tuumasta toimeen. Nousin kurottelemaan kirjahyllyni päälle ja pölypilven saattelemana Fallout 2 laskeutui pöydälleni. Peli koneeseen ja päälle muutama kuukausi sitten julkaistu Fallout 2 Restoration Project -päivitys. Sitten seikkailemaan.
Siinä sitten kuluikin moni ilta mukavissa merkeissä. Syystä tai toisesta Fallout 2 oli jäänyt aikoinaan väliin, mutta otetaan nyt tilanne takaisin.
Samalla tuli todettua, että ovathan ne muistot usein kauniita, mutta… Vaikka Fallout 2 onkin yhä hyvä peli, niin kyllähän siitä paistaa ikääntyminen. Pelisuunnittelu edustaa vanhaa ”tuska lisää nautintoa” -koulukuntaa, jossa pelaajaa ei juuri auteta vaan kaikki on etsittävä ja keksittävä itse. Siihen päälle hirmuisesti satunnaista toikkarointia, satunnaisia taisteluja ja satunnaista sähläystä. Jos vertaan tätä omaan Fallout 3 -kokemukseeni, niin ovathan nämä pelit täysin eri maailmasta sujuvan pelielämyksen mittareilla. Fallout 2:n alku lähinnä turhautti ja pänni, kunnes tylsän grindauksen kautta olin saanut hahmolleni riittävästi powaa vähän kauemmas matkaamiseen. Grindaus ei tosiaankaan ole mikään morppien yksinoikeus, vaan sitä samaa pikkuelukoiden tylsää lahtaamista ja random-kahakoiden etsintää on tässäkin enemmän kuin tarpeeksi. Fallout 3 sen sijaan tarjosi luistavia elämyksiä ja onnistumista heti alussa, säästäen ne todelliset haasteet vasta myöhemmäs. Näin pelaaja koukutetaan nykypäivänä.
Lisäksi Fallout 2 on kaikkien päivitystenkin jälkeen kamalan vaikea seikkailu. Pelaaminen on enemmän raivostuttavan vaikeita taisteluja kuin seikkailullisia elämyksiä. Onkin ollut mielenkiintoista lukea Fallout 3:n arvostelusta kinaa siitä miten roolipeli määritetään. Moni on keskittynyt pilkunviilaukseen ja kinaamaan taistelujärjestelmän detaljeista. Se nyt kuitenkin on vain yksi osa kokonaispeliä, eikä määritä millään tavalla pelin ROOLIpelimäisyyttä. Fallout 2:ssa turhauttavat taistelut eivät ainakaan kohenna pelin nautintoarvoa, saati tuo siihen minkään valtakunnan roolipelimäisyyttä. Load/save-napit tulevat sitäkin tutummiksi.

Silti, matka Fallout 2:n parissa oli mukava. Peli ei ole vanhentunut pelikelvottomaksi edes visuaaleiltaan ja Restoration Project on nähtävästi paikannut käyttöliittymääkin. Niinpä vanhankaan pelin parissa matkaaminen ei tuottanut mitään radikaaleja vaikeuksia. Vahva tarina ja pelottavaksi muuttunut maailma erilaisine faktioineen tarjoaa mielikuvitustaan käyttävälle pelaajalle paljon hämmästeltävää. Myös moraaliset valinnat tarjoavat häikäisevää miettimistä. Pelaaja voi suunnata niin monille erilaisille poluille ja tehdä niin erilaisia valintoja, että eri pelikerroista saa selvästi erilaisia elämyksiä. Äärimmäisen hyvän ja äärimmäisen pahan välimaastossa on valtava määrä harmaan sävyjä. Mutta silti, matka on myös kivinen ja monin paikoin turhauttava. Nautinto ei tule helpolla. Onhan tämä yhä hieno peli, mutta ei silti niin pyhä, ettei siitä saisi tehdä uusia tulkintoja.
Ja viimeisenä aasinsiltana voisikin sanoa, että vaikka Fallout 1:n ja 2:n välissä onkin pitkä matka Fallout 3:een, niin ainakin yksi asia peleille tuntuu olevan yhteistä. Raunioitunut maailma. Musta huumori. Epätoivoiset selviytyjät. Erilaisia pelejä, sama Falloutien maailma ja sama henki.
Jukka O. Kauppinen
- Keskusteluja aiheesta
- fallout 3 (01.01.2009, Muropaketti)
- Fallout 3 ei enää toimi? (26.12.2008, Muropaketti)
- M/V Fallout 3 (x360) (12.12.2008, Muropaketti)
- Fallout 1&2 karttojen mittakaava? (09.12.2008, Muropaketti)
- M/V: Fallout 3 (01.12.2008, Muropaketti)
- 1.
-
Restoration Project näyttää muuttaneen autonkin ulkonäköä hieman tuon peräkontin osalta =) Pakko kaivaa tämä esiin kun on ensin tahkonnut 3 läpi kerran jos toisenkin. Sormet jo syyhyää päästä pelaamaan uusia alueita tässä.
- 2.
-
Ahh! Fallout 2. Joka kerta kun junalla jonnekkin matkustan, on läppäri mukana juurikin tällä varustettuna. Restoration project lisäsi peliin niin paljon uutta sälää että taas kulkee, ja varmasti kauan. Tuosta grindauksesta en oikein ole samaa mieltä. Liekkö Kauppinen tottunut liiaksi kädestäpitelyyn, vai onko syy siinä että olen suorittanut alun niin monta kertaa läpi, että se menee jo rutiinilla? En tiedä mutta en ole koskaan joutunut asioikseni etsimään taistelua, vaan suorittelemalla tehtäviä ja muuten omiani säheltämällä olen kyllä saanut pidettyä homman järkevänä (noh random encounterit tietty).
- 3.
-
Joo taitaa kyllä olla Kauppisessa itsessään vika. Itse pelasin tuon yläasteikäisenä eikä ollut mitään ongelmia. Ainakaan sen jälkeen kun pääsi temppelistä ulos. Eikä todellakaan tarvinnut grindata yhtään. Tosin pelasinkin yleensä sivutehtäviä runsaasti.
Kyllä F3 pirun hyvä on, mutta ei se silti kestä vertailua tähän klassikkoon. Ehkä F1:sen tasoinen.
- 4.
-
Fallout 3 on ihan hyvä, mutta kyllä Fallout 2 on edelleen parempi peli monella tapaa. Tämä artikkeli kertoo kyllä J.O. Kauppisen pelimausta enemmän kuin Fallout 2:sta :)
- 5.
-
Niitä jotka arvostelee Kauppista, niin kattokoon itteäänkin samalla peiliin… eli ehkä vika on heissa kun eivät fallout3:sta pidä.
- 6.
-
Ei tätä enään nykypäivänä jaksais pelata kuin korkeintaan pasianssin veroisena ajantappajana jossain missä ei kunnon pelikoneita ole lähettyvillä.
- 7.
-
Pelaajaako ei auteta? Muistiko Kauppinen puhua pelistä löytyville ihmisille? Auttavat varmasti mielellään (ja ovatkin pelin suola järjettömän räiskinnän sijaan)
- 8.
-
Vaikka fallout 3 onkin ihan hyvä peli, ei se kyllä vedä vertoja kahdelle ekalle osalle, varsinkaan kakkoselle. Fallout 3 on aivan liian helppo, ei palkitse niin paljon kuin edeltäjänsä, dialogi ja tehtävät samaa tasoa / huonompia kun 10v vanhemmassa edeltäjässään, siis mitä vittua? eikö tossa ajassa jo luulis pelikehittämisen kehittyvän sen verran että noi asiat paranis… Fallout 1 ja 2 oli aikanaan jotain aivan uutta… uskomattoman vapaa maailma ja hieno karma systeemi, kumpaakaan nähty ennen. Nyt bethasda vaan lämmittelee vanhoja falloutteja 3d-muodossa samalla kusten osan asioista paskempaan päin…
- 9.
-
”Lisäksi Fallout 2 on kaikkien päivitystenkin jälkeen kamalan vaikea seikkailu.”
Noniinpä tietysti… mistä lähtien vaikeus on ollut jotenkin negatiivisena mainittava seikka? Älytön vaikeus nyt tietysti on eri asia. Mitä hienoa on läpäistä peli, joka ei vaadi edes yritystä? Ei kaikkien tarvi päästä kaikkia pelejä läpi. Jos ei osaa niin sitte ei osaa :) - 10.
-
Itku ei auta nykypelimarkkinoilla.
Itse en kyllä menisi vertailemaan fallout 1 ja 2 yleisesti fallout 3:n. Kyseessä on kuitenkin toteutukseltaan täysin erilaiset pelit ja varsinkin eri aikakaudelta. Nykymittapuulla, Fallout 3 on varsin hyvä ROOLIpeli eikä kukaan voi tosissaan väittää että fallout 3 ei olisi muka kelvannut 8 vuotta takaisinpäin kelattuna. Se ei olisi teknisesti mitenkään ollut mahdollista, eli siis turha vertailla ja vetistellä vanhan falloutin perään.
Fallout 3 on mielestäni siis parasta mitä on pitkään aikaan roolipelipaussin jälkeen koneelle asentunut.
Olen edelleen sitä mieltä että viimeiset parhaat ROOLIpelit oli baldurs gatejen ja fallotutien aikaan, ainakin mitä tulee läpipeluu aikaan. Varsinkin Baldurs gate 2 + lisälevy ja icewind dale 2 oli niitä mieleenpainuvimpia kokemuksia. Baldurs gateja ei nimittäin kukaan tusinaurpo pelannut parissa päivässä läpi, ellei ollut suoraan läpiveto ohjeet sylissä ja pari lavallista energiajuomaa käsien ulottuvilla (mikä ei taaskaan teknisesti ollut mahdollista energiajuoman järjettömän hinta-suhteen takia :).
Kauniilla käsintehdyllä grafiikalla ja uskomattomalla musiikilla, nykyään on todella vaikea löytää vertailukohtaa vaikka tulisi sitten se Baldurs gate 3.
En juuri siksi, koska oikeissa käsissä vanhaankin lisenssiin saa eloa. Ainakin Fallout 3 suhteen tämä tuli todistettua.
Jos niihin aikoihin haluaa palata, toivottavasti pelipaketti löytyy OSTETTUNA hyllystä, tai esim. listattuna joistain vanhojen pelien digijakelu -lähteestä. Muuten on turha jaella omia henk. koht. ”paskahalvauksia”, että kuinka paska ja lyhyt uusi fallout on.
Ps. Ja jos pelit ei enään nykyisellään kelpaa, ja kuuluu siihen joukkoon että kuuntelee mieluummin vaikka tangomarkkinoiden 8 kasettia haikeuden tippa linssissään, siirtykööt eläkkeelle. Ei tapani kansakaan heittänyt rukkasia naulaan kun humppakansan rivit harveni pienen ylitarjonnan iskiessä tiskiin.
- 11.
-
power armorin, kunnon tykin ja n.lvl 11 tai jotain saa jo puolen tunnin pelaamisella, ei pitäisi murehtia mistään grindauksesta. Toki siinä oikaistaan muutama mutka, mutta siitä sitten takaisin perus juoneen.
- 12.
-
Kuulostaa myös vähän siltä että Kauppinen veti peliä sillä ajatuksella että kaikki eteen tulevat taistelut pitää tietenkin pystyä helposti voittamaan. Fallout 2:ssa kun (ainakin muistaakseni) tuli välillä taisteluita eteen jotka oli joko hyvin vaikeita tai miltei mahdottomia voittaa ja näin ollen ainoa ratkaisu oli vaan juosta karkuun.
Fallout 3:sta en ole vielä ehtiny pelaamaan, vaikka sen eilen koneelle asensin. Mutta mitä lukenu siitä juttua niin siinä kuulemma pystyy suht helposti voittamaan super mutantin miniguneineen jollakin melko heikolla hahmolla ja heikohkoilla aseilla.
Eihän semmonen peli vetele. Olis kyllä paljon hauskempaa jos nykypeleissä tulis vastaan myöskin sellasia vastuksia, joita ei millään surkeilla varusteilla vaan yksinkertasesti pystyis mitenkään voittamaan vaikka mitenkä kikkailis. Eli pitäisi sitten pinkoa karkuun tai piiloutua.
- 13.
-
Aah, Fallout 2 :)
Useimmat diggaa, jotkut ei. Itse pelasin parisen kuukautta sitten pelin läpi varmaan kymmenennen kerran ja vielä jaksoi kiinnostaa (enkä vielä ole edes kokeillut restauration projektii). Pelissä vain niin ylivoimainen tunnelma, hienot grafiikat, loistava taistelusysteemi, nerokas juoni, parhaat sidequestit…
Fallouteissa on sellaista mitä nykypeleissä ei ole - ”karun” grafiikan takia joutuu käyttämään mielikuvitusta. Kyllä, mielikuvitus on hävinnyt peleistä melkein kokonaan. Hienoja supergrafiikoita hehkutetaan mutta minä en ainakaan niistä pahemmin piittaa. Falloutissa esim. oli vain muutama malli hahmoille, joten jos uuden NPCn tapasi hänestä sai myös tekstillä kuvauksen. Eli pienellä mielikuvituksella jokainen hahmo oli erilainen!
En halua tällä kommentilla dissata Fallout kolmosta, luultavasti tulen sen vielä hankkimaan, mutta se on vaan selvä juttu että se ei tule olemaan samanlainen peli kuin edeltäjänsä. Eikä tämä tee siitä automaattisesti huonon pelin, vain erilaisen…
- 14.
-
Uudet pelit ovat sekä teknisesti, juoneltaan että käytettävyydeltään pääsääntöisesti parempia.
Vanhoissa peleissä piti käyttää enemmän mielikuvitusta ja siksi niistä peräisin olevat muistot saattavat tuntua hyviltä. Olen koittanut monia vanhoja pelejä mutta niistä on aika auttamattomasti ajanut ohitse, ilmaisiksi harrastelijapeleiksi saattavat toki kelvata.
- 15.
-
”loistava taistelusysteemi”
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta pienin varauksin. Muistelen vaan kauhulla niitä hetkiä, kun porukkaa on vastassa pienen kylän verran, ja jokaiselle annetaan vuoro liikkua - yksitellen. No, ehtiähän siinä käydä vaikka kahveet keittämässä, mutta välillä paloi kyllä kiinni.
FO3:ssa on mielestäni suht tasapainoinen tuo V.A.T.S -systeemi. Modien mukana saisi kyllä tulla groin ja eyes mukaan listaan. :)
- 16.
-
Peli ei ehkä anna armoa taistelutilanteissa, mutta se ei tarkoita että pitäisi luovuttaa jos heti ei onnistu.
Lisäksi questin saadessaan kannattaa todella lukea mitä NPC:t sanovat, koska peli ei kirjoita ylös kaikkea dialogia, mitä tehtävä sisältää… Etsivä löytää.
Fallout 2 modia Fallout 3:ssa… sitä odotellessa.
- 17.
-
@12 Koitappa madaltaa behemot ilman mitään lisäkikkailuja suht heikolla hahmolla.
Fallout 3 skilli listaa on supistettu niin, että jokaiselle löytyy varmasti ainakin yksi ase/taistelu laji ja muutama välttämätön taito joita voisi olla esim. hiiviskely, lukon tiirikointi, science tai suoraan sanottuna hakkerointi. Itse tein erittäin monipuolisen hahmon tosin, ja täytyy myöntää että se onnistui helposti. Loppua kohden taistelut tosin vaikeutuu huomattavasti liian monipuolisella hahmolla ja stimpackeja alkaa kulumaan kiukkusempaa tahtia. Tällöin myös pitää ruveta harkitsemaan mistä aseista voi luopua, ja mihin skilleihin oikeasti kannattaa sijoittaa kaikki pisteet. Parhaat taistelutaidot behemotteja vastaan on joko explosives (miinat, kranaatit) tai heavy weapons. Myös repairingilla saa luotua erittäin tehokkaita aseita, esim. Miinoja, nuke-kranaatteja + muuta mukavaa mikä on explosives tai heavy weapons taidon ohella suorastaan välttämättömyys.
Power armoriin en edes koskenut, koska se ei nyt vain sopinut meikäläisen tyyliin. Homma hoitu joko puhumalla, salamurhaamalla, moukarilla, tai sitten miina kulkuväylälle ja roskiksen taakse piiloon. Mihin muka jotain power armoria tarvitsee kun on näin paljon vaihtoehtoja?
Esim. Unarmed voi olla käsittämättömän tehokas power fistin löydettyä ja agilityn + str nostettua tappiin hiipimistaidon ohella. Mutantteja varsinkin on pirun tyylikästä pinota menemään unarmed tyylillä, tosin saa jo alussa varautua pisteiden ja perkkien määrätietoiseen sijoittamiseen. Yleisesti Fallout 3:ssa on hyvin hankala tehdä ns. paskaa hahmoa, mikä tietty madaltaa pelin haukkumisen täydeksi paskaksi yhden testikokeilun jäljiltä pelilehdistöjen parissa.
- 18.
-
Van: Koitappa Witcheriä, niin sinullekin valkenee, että kyllä Baldurien ja ensimmäisten Fallouttien jälkeen on tehty hyviä roolipelejä =).
- 19.
-
En kyllä tajua miten fallout 2:sta kehdataan näin julkisesti loukata tällä artikkelilla… fallout 2 on juuri sitä mitä pelin pitää olla ja lähes kaikki nykypelit on pilattu näkymättömällä putkella joka johtaa läpi pelin tarinan, jossa jokaisesta asiasta sanotaan mitä ajattelet ja mitä sun pitää tehdä… fallout 3 on taatusti hyvä peli, mutta klassikkoa se ei voi hakata mitenkään… fallout 3:sta en ole pelannut vielä, mutta olen 99% varma että seison sanojeni takana kaiken kuulemani ja lukemani perusteella.
- 20.
-
”fallout 3:sta en ole pelannut vielä, mutta olen 99% varma että seison sanojeni takana kaiken kuulemani ja lukemani perusteella.”
Siinähän se kirjoituksesi motiivi tuli hienosti selville. Tuo menee jo fanaattiseksi (samalla lailla kuin uskonnot), että mitään itselle tärkeää ei saisi arvostella.
- 21.
-
Fallout 2. Onhan se alku grindausta. Temppeli, sitten ekan kaupunkiin. Geckot ja kellarin rotat, molemmat on oikeasti kova pala tuoreelle hahmolle. Molempien ohi voi tietty yrittää juosta. Erämaahan meno ja random encounterit voi viedä hengen, kuten pelin tyyliin kuuluukin.
Pelihän alkaa vasta kunnolla, kun pääsee ekasta kaupungista ulos. Sitten se oli se fallout josta pidin, tutkimusmatkailua, mustaa huumoria ja vähitellen kerättäviä perkkejä. :)
Saihan siinä advanced powerarmourin heittämällä, jos vain tiesi mihin mennä ja valehdella tiensä tukikohtaan ja ulos.
- 22.
-
Mitä pahaa siinä muka on, että ”kaikki on löydettävä ja keksittävä itse”? Nykypeleissä liian usein ärsyttävä piirre on, että pelaajaa pidetään liikaa kädestä ja kohdellaan täytenä idioottina, joka ei osaa tehdä mitään, ellei sitä erikseen kerrota.
Toisaalta, pelithän tehdään usein jenkkimarkkinoille, joten sikäli ymmärrettävää….
- 23.
-
Hirvittävän samaa mieltä monien kanssa. Kaiken maailman leveled creatures, nuolet kartalla ja idiootillekin sopivat ohjeet tekevät peleistä aivan liian helppoja.
On todella hienoa löytää seikkailemalla paikka, jossa jokin hieno aarre, mutta liian kovia mörmöjä edessä. Sitten muutaman levelin jälken voi palata alueelle ja laittaa möröt nippuun.
Se on roolipelaamista!
Siinä vaiheessa, kun kaikki on pureskeltu liian valmiiksi pelaajalle ja kaikki on itsestään selvyyksiä, ei voida roolipelaamisesta puhua. Se on vain grindaamista, jolla hakataan peli läpi ja siirrytään seuraavaan.
Se on ihan kummasta pitää enemmän. Siitäkö että hahmoa pitää harjoittaa, jotta se osaa kaikki niksit. Aloittaa pohjalta, ei minään valmiina seikkailijana vaan tavallisena kaduntallaajana. Vai siitä että peli on helppo lähestyä, helppo läpäistä ja helppo unohtaa?
Tottahan toki BG:ssä pystyi esmes vaikeusastetta madaltamaan, mutta jollen aivan väärin muista, niin se vaikutti tulevan expan määrään.
- 24.
-
Nyt meni sanattomaksi.
- 25.
-
Kyllä ainakin itsellä on tullut myös fallout 3:ssa vastaan jannuja joille ei vaan voinut mitään. Esimerkiksi aika alussa tuli aavikolla vastaan pari super muntanttia ja henki läks välittömästi. Tussarissa ei riittänyt teho ja patit loppu eikä nyrkkitappelussa pärjännyt, karkuunkaan ei päässyt kun toinen juoksi perässä ja toinen pösäytteli raketinheittimellä. Jätin alueen rauhaan ja sitten myöhemmin kävin lahtaamassa kunnon vermeillä.
- 26.
-
Fallout 3 ja 2 molemmat rankkoja pelejä, kakkonen on kyllä ollut minunkin tapauksessani ykkönen mutta kolmonen on tosi kova peli myös!
Ja yhdyn edellisiin, kakkosen ”vaikeus” on mielestäni hyvä juttu, peli kuitenkin sijoittuu masentavaan ja tuhottuun universumiin, äkkikuoleman kuuluukin vaania joka nurkan takana ja todellakaan kaikkia taisteluita ei kuulu voittaa.
- 27.
-
@25
Tiettyjä hahmoja siinä ei edes pysty tappamaan. Esim. Lyonsin porukka pomppaa takaisin pystyyn samantien kun olet saanut niiltä hengen pois. Täyden hit pointsit ja kaikki.Sama juttu kuin oblivionissa, että juonen kannalta ”tärkeitä” hahmoja ei saa hengiltä, vaan ne menee vain tajuttomaksi. Peliä on mahdoton sössiä niin että sitä ei pääse läpi.
- 28.
-
Vanhat parrat tutisee täällä…
Ainahan voitte vapaasti pelata niitä 1 ja 2-osia hamaan tulevaisuuteen.
Itse nautin tästä uudesta, kyllä koukuttaa ja pahasti=)!
…Ja kyllä kansa tietää, kohta 5 miljoonaa kopiota myyty! - 29.
-
Hah, fanipojat itkee kun joku kehtaa arvostella. On se vaan niin vaikeeta ymmärtää että nämä ovat makuasioita.
- 30.
-
”Vaikka Fallout 2 onkin yhä hyvä peli, niin kyllähän siitä paistaa ikääntyminen”
Varmaan paistaa jos sitä kerran nyt vasta pelaat. Silmäkarkkia lukuunottamatta Fallout 3 tarjoo lähes kaiken paskemmin kun kakkososa.
- 31.
-
Fallout 2:ssa on hauskaa tehdä int 1 hahmo. Kokeilkaapa, konkarina oli vaikeeta mennä läpi, kun kukaan suostunut auttamaan, kun olit liian tyhmä puhumaan…
Noh kaikkein parasta on kait se, että kaikkien npc:den reaktiot muuttuivat siitä normaalista todella ilkeiksi sinua kohtaan tai muuten pahansävyisiksi.
Nooh viimeinen bossi se sitten vasta morkkasikin meikäläistä =) Kokeilkaapa, uutta haastetta, kun autonkin ostaminen tuottaa päänvaivaa ja vittuuntumiskerroin nousee potenssilla.
- 32.
-
Fallout 3 on pullamössökonsolipojille suunniteltu aivot narikkaan räiskintä.
Fallout kakkonen on viimeinen oikea fallout joka suhteessa.
- 33.
-
Jos FO2 tuntuu vaikealta, niin kaivakaapa kaapeista niitä 80, 90-luvun vaihteessa ilmestyneitä pelejä ja tulkaa sitten puhumaan uudestaan.
Hämmästyttävää, että joidenkin mielestä nykypäivänä pelit pitäisi olla itsestäänselviä läpijuoksuja.
Mielestäni vaikeustasot saisivat olla huomattavasti korkeammalla. - 34.
-
@ 33
Jep. Ei ole pitkään aikaan tullut mitään hyviä puzzle pelejä. Monkey Island 4 taisi olla se viimeinen hyvä puzzlen ratkontapeli, joka oli kaupoissa.
Pitäs etsiä jostain korput The Mansion pelille ja pelata se lopultakin läpi, kun ei lapsena oikein ymmärtänyt niitä englannin kielisiä vinkkejä vaan naksuttelemalla ja kokeilemalla menin eteenpäin :P
- 35.
-
Ihmeellista, luulin Kauppista joksikin demoskenen tyypiksi joka on harrastanut Amigoita ja sen sellaisia jo jonkin aikaa. No, nyt kun vaittaa etta Fo2 on liian vaikea niin tiedan paremmin. Alkuhan tuossa on aika arsyttava kun sen on tarpeeksi monta kertaa tehnyt, mutta etta ei loyda minne pitaa menna…? Keksittava ja etsittava? Grindaus?! Niin, ja haluaisin muistuttaa etta et voi nahkatakilla ja 10mm pistoolilla varustetulla lvl 3 hahmolla menna tappamaan super mutantteja tai enclave-sotilaita.
Mutta en kylla 9h pelaamisen jalkeen loytanyt Fo3:sta mitaan mustaa huumoria. Oblivion with guns, niin hyvassa kuin pahassa. Itsella tosin matkatessa Rivet Cityyn kohtalaisen korkealevuisella hahmolla oli pakko alentaa vaikeustaso normalilta very easyyn kun tuli niin pahasti pataan, siihen asti oltiin menty heittamalla. No, enpa sen jalkeen kauaa jaksanut pelatakaan, ei oikein jalleenpeluuarvoa kun sivutehtavia niin vahan. Sitten koitetaan uudestaan kun modeja loytyy.
Toivottavasti ihmiset ei luule minua Fo3-faniksi vaikka pipboy onkin tatuoitu kateen. ;) - 36.
-
korjaan, falloutboy/vaultboy
- 37.
-
Kylläpäs oli kommentti. Fallout 2 on kamalan vaikea?
Itse en ole uudempiin peleihin juuri koskenut (opiskelijan kroonisesta rahapulasta johtuen), mutta ei kai Falloutin jatko-osaa voi sanoa hyvällä tahdollakaan kuin korkeintaan haastavaksi?
Vai onko se kolmoseen verrattuna ihan oikeasti kamalan vaikea?
- 38.
-
Enpä tiedä, itse ajelin Fallout 3:n läpi hardilla, unarmed hahmolla ja olin lopussa vain lvl 13 tai 14. Power-armoroitu outcasti putosi sledgehammerilla ollessani lvl 2 ja ensimmäiset supermutantit lvl 4. Pelistä saa vaikean ilmeisesti ottamalla maksimilevelit huonolla hahmolla.
- 39.
- 40.
-
Tuosta Falloutin toisesta tulemisestakin löytyy muistaakseni vaikeustaso namiska optionseista, joka nimenomaan näihin taisteluihin vaikuttaa. Muistithan sen? Save/load rumpaa itselleni tuli Fallouteissa lähinnä varastamisen yhteydessä, se kun on aina vähän epävarma tapahtuma. Toinen syy ahkeraan saveemiseen oli jos oli tarpeen antaa seuraajalle jokin konetuliase.
Kannattaa myös ottaa huomioon se että jos tarvitset save/load kikkailua selvitäksesi jostain taistelusta, et luultavasti ole valmis kyseiseen taisteluun tai hahmosi ei ylipäätänsä sovellu siihen. Tästä voit syyttää vain itseäsi, huonosta hahmonluonnista tai siitä että harhailet paikoissa joihin sinulla ei viellä ole kapasiteettia.
- 41.
-
mitä pitemmälle luen näitä kommentteja sitä järkyttyneemmäks tuun. luulin et toi fallout2 uskomaton ylistäminen ja pyhittäminen lähes pyhäinjäännöksen tasolle on ollu vaan joku vitsi tai urbaani legenda mut nyt nähää tää todellisuudessa
- 42.
-
Siellä on JOK erikseen se combat difficulty namiska asetuksissa, väännäppäs sitä alemmalle jos ei tunnu natsaavan. Ja tosiaan, F2:ssa on paljon taisteluita joissa pitää ottaa jalat alle.
Huvittavaa kun mainitsit tuon pelikritiikin btw :)
- 43.
-
@41: Heh, vähän sama juttu tuntuis sitten toistuvan tuon ”kolmosen” kanssa? :wink:
- 44.
-
@43: jos mua meinaat niin en ole koskaan pelannut fallout 3:sta vaikka myönnänkin odottavani pelikokemusta innolla. fallout 2:sta olen saanut pienen maistiaisen ja sen perusteella väitän kauppiseen kohdistuneiden hyökkäyksien olevan täysin perusteettomia :S myönnetään että fallout3 on odotettu peli ja suurimmat fanipojat haluavat sen onnistuvan niinkin kipeästi, että kaikki erimieltä olevat lytätään armotta
- 45.
-
Fallout kolmosen pelaaminen alkoi. Kuolin jopa alkuun kun päätin kiertää sen vault vuoren ympäri ja lähteä eri suuntaan megatonista.
Kyllä siellä pystyy kuolemaan, vaikka very hardilla nää taistelut on vitsit verrattuna fallout 2. Selvästikin pitänyt tyydyttää näitä lowcore pelaajia, jotta eivät kuolisi aivan heti. Myös tää xbox 360 ohjaimen mukaan tehdyt näppäinasetukset näppikselle ovat aika kurjat vielä omasta mielestäni.
Silmäkarkkia on paljon, mutta katsotaan miten tästä päästään eteenpäin kun olen pelannut 5 kertaa erilaisilla hahmoilla läpi.
- 46.
-
Tapoin Fallout Kolmoses neljä supermutanttia + centaurin 10mm pislal kun olin lvl2.
8(
Btw, Jukka, kannattais hankkii vähän lisää expaa nii saat tota journalist skillii ylös.
- 47.
-
tuossa paskalla istuessani kateeni osui elokuun pelaaja-lehti missa falloutia kehuttiin yhdeksi parhaimmiksi peliksi jokin toimesta. jotenkin tuntuu nyt kelkan suunta hieman muuttuneen.
Mutta vielakaan en kolmannesta osasta loyda mustaa huumoria kirveellakaan. poliisiaseman typerat dokumentit kylla lievasti huvitti mutta se siina. auttaisko joku?
niin, ja ennenkuin joku julistaa minut fanipojaksi niin tunnustan ottavani asian vakavasti, muinoin sain irti harvinaisen paljon tasta pelista. - 48.
-
Kauppisen kannattaisi selvästikin keskittyä pelaamaan vaan Oblivionia ja muuta vastaavaa nykypelaajille valmiiks jauhettua ja ylityhmennettyä kädestäpitelypaskaa, kun Fallout 2 kerta tuntuu liian vaikealta.
- 49.
-
Aika loppumetreille pelailin Fallout 3:sta, mutta sitten kiinnosti tutustua paremmin Fallout 2:een kun sitä niin paljon joka paikassa elitistit hehkuttavat. Joskus muinoin jo kertaalleen F2:sta kokeilin, mutta jäi pelaaminen kesken, kun pelitallennus ei toiminut enää päivityksen jälkeen…
Yllätyksekseni en nyt ole F3:een koskenut F2:n aloittamisen jälkeen. Mm. tunnelma ja dialogi on kevyesti parempaa kuin F3:ssa, joka myös mielestäni on loistava peli. Nyt ymmärrän miksi kaikki F2:sta hehkuttavat. Ja ei, peli ei todellakaan ole liian vaikea. Enkä myöskään allekirjoita tuota seikkailufiiliksen puuttumista F2:ssa. Enemmän olen jutellut NPC-hahmojen kanssa/tehnyt sidequesteja kuin taistellut. F3 on tähän verrattuna pelkkää taistelua, valitettavasti.
- 50.
-
Mitäs jos ihmiset lukisitte tuon toisiksi viimeisen kappaleen, näyttää siltä kuin valtaosa kirjoittajista kommentoisi jotain ihan eri juttua…
- 51.
-
Se suurin ero mikä Fallout 1, Fallout 2 ja sitten Fallout 3 välillä on, on se että kahdessa ensimmäisessä tuolla ”harmaalla alueella” toimiminen on mahdollista. Fallout 3 ei tähän tarjoa mahdollisuuksia, vain dialogi on aina ”joko tai” tasoista valintojen tekemistä. Itse pidän kaikista Fallouteista, kaikkine vikoineenkin. Tarinallisesti ensimmäiset kaksi ovat yhä edellä, Fallout 3:sta vaivaa dialogin ajoittainen pökkelyys - etenkin alussa. Toisekseen itse pääjuoni on aika heppoinen, toisaalta ei se kovin kummoinen ollut ensimmäisissäkään, mutta parempi. Ei Fallout 3:ssakaan ole alussa asiaa kaikkialle, eli siinä mielessä tuo grindaus on täysin väärä termi käyttää kakkosesta, jos kolmonen ei sitä mielestäsi sisällä. Kuten ei sisälläkkään.
Fallout 3 suurin kompastuskivi on juuri kirjoituksen taso, se on ajoittain jopa onneton. Dialogi on tönkköä, liittyen juuri kirjoituksen tasoon. Samaten keskusteluilla vaikuttaminen on erittäin mustavalkoista - joko tai. Sitten vielä valivali tuosta animoinnista, ihme pökkelöä on päästetty seulasta lävitse. Noh, kaipa se seuraavaan peliin jo on sitten saatu korjattua.
Fallout 3 on silti onnistunut ja hyvä Fallout peli, se tavoittaa tunnelman ja on visuaalisesti hieno. Tosin ajoittain Washington DC:n metrot käyvät pännimään, muutenkin keskustassa matkailu ei vedä vertoja muuhun ympäröivään maailmaan. Taistelu on toimivaa, voisihan sitäkin vielä viilata - etenkin taistelukumppanin teköälyä.
Ostamisen arvoinen Fallout 3 on ehdottomasti, ei sitä tarvitse edes miettiä. Mutta ymmärrän kyllä niitä joille peli ei tunnu omalta.
- 52.
-
Jospa joku joskus tajuaisi ettei sillä karkilla ole pelin kanssa mitään tekemistä. Reaaliajassa mallinnettua 3D:tä löytyy kokonainen maailmallinen kun kääntää katseen pois näytöltä. Peleissä taas pitäisi olla sisältöä, eli sitä pelattavaa joka tarjoaa haastetta ja iloa. Tuota sisältöä ovat FO 1 ja 2 pullollaan. Nykyaikana grafiikkapiirien valmistajien mainoksina toimivat ”pelit” lähinnä vastaavat sitä että joutuisit painelemaan any keytä että pääset leffassa eteenpäin. Ja silti jotkut hemmotellut kakarat itkevät kun ei näppäimistöltä löydy any keytä. Ajattelu kun olisi ihan hirveän vaikeaa ja kummallista.
- 53.
- 54.
- 55.
-
”Kaupalliselle projektille silmäkarkki on valitettavasti nykypäivänä elinehto. Jo pelkkä 2D on monelle kaupalliselle julkaisijalle hirvitys, vuoropohjaisuudesta puhumattakaan. Se rajoittaa monen innovatiivisen pelifirman mahdollisuuksia :(”
En tiedä mitä nyt innovatiivisella pelifirmalla haet, mutta Bethesda ei ainakaan kyseiseen sarjaan putoa. Ongelma on lähinnä se että isot pelifirmat tahtovat myydä pelejään mahdollisimman monelle kohderyhmälle, jolloin pelejen tulee olla valmiiksi pureskeltuja ja yksinkertaistettuja, jotta se tyhminkin kuluttuja saadaan ostamaan peli. Toinen ongelma on ilmapiiri joka sallii laiskojen kehittäjien suoltaa ulos puolivalmista roskaa (kyllähän ne fanit korjaavat ne bugit sitten joskus).
”Tekijöitä on toisaalta helppo ymmärtää: ei kannata tehdä maailman parasta peliä, kun sitä ei kukaan osta.”
Jos vain kyse olisikin tästä. Kyse on siitä että ei kannata tehdä maailman parasta peliä koska sitä ei osteta juurikaan enempää kuin keskiverto peliä, joka markkinoidaan hyvin. (ei sillä etteikö F3 olisi parhaita ropellus-pelejä _tällä_ hetkellä)
”Tuolloin turhaa grindausta harjoitettiin peleissä paljon enemmän kuin nykyään. Ja auta armias kun mennään vielä ajassa hitusen taaksepäin. No, nuorna miehenä oli vielä kaikki maailman aika vääntää toistuavia random encountereja ja grindata expaa.”
Jospa puhuisit aavistuksen vähemmän perseestäsi. Jos jossain vaiheessa Falloutteja tulee tarve ”grindata” expaa tai rahaa, niin se on hyvin tarkoitushakuista, eikä siis lainkaan turhaa. Yhdessäkään random encountterissa ei ole mikään pakko tappaa kaikkia vihollisia. Tai tappaa ylipäätänsä. Tehtävät jotka vaativat örmyjen lahtaamista olettavat että olet sen verran kartalla että osaat lahdata ne örmyt. Jos et osaa, niin ei se pelin vika ole, kaikkia tehtäviä ei pysty yksittäisellä hahmolla yksinkertaisesti suorittamaan. Toisaalta, jos koet syvää kärsimystä siitä että saat kokemuspisteitä siitä että vihuja kyykkää tossusi alle niin taidat muutenkin pelata ihan väärää peliä (tai hahmoa).
”Jos se pakollinen Fallout 3 vertaus tehdään, niin Fallout 3 on jo osoittautunut menestyspeliksi, jopa hitiksi. Fallout 1/2 eivät sitä koskaan olleet. Ne olivat vain kulttipelejä, eivät suuren yleisön suosikkeja.”
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä…
”Ei se, että Fallout 2 on loistava roolipeli, tarkoita sitä että pelin huonoille puolille pitäisi sulkea silmänsä. Kritiikki on myös kehittävä voima - sen avulla tuotteisiin voidaan myös tehdä parannuksia ja tehdä jatko-osista edeltäjiään parempi.
Harmi vain että Fallout 2:ssa oltiin menty huonompaan suuntaan ykkösestä. Nettiä lukiessa ja muistoja viritellessä näyttäisi siltä, että Fallout 1:tä pidetään tarinallisesti ja tunnelmallisesti parempana pelinä, kun taas Fallout 2:n perseilevät taistelut saivat monet raivon partaalle.”Fallout 1 ja 2 paremmuusjärjestys on hyvin pitkälti mielipidekysymys sillä pelit ovat niin toisensa kaltaisia. Fallout 2 on paljon loppuunhiotumpi pelinä (jos unohdetaan bugit), mutta monen mielestä esimerkiksi New Renon tiimoilla mennään jo aivan liian kieli poskessa. Harvemmin ongelma ainakaan omien havaintojeni perusteella kenelläkään on ollut taistelujen kanssa. Varsinkin kun ottaa huomioon että Fallout 2 toi mittavia parannuksia unarmediin ja huomattavasti laajemman asevalikoiman. Fallout 1:ssä lähinnä valittiin Turbo Plasma Rifle ja voitettiin kaikki.
Alkuperäisten ja kolmosen eroja en edes jaksa lähteä tässä erittelemään. Aika pitkälti kaikessa paitsi graafisessa ulkoasussa mentiin taaksepäin.
- 56.
- 57.
-
Meikästä Fallout 2:sen suurin ongelma oli sen helppous eikä taistelut missään vaiheessa tarjonneet haastetta pelissä. En kyllä tajua mistä tuo ”vaikeus” on kaivettu peliin.
Kerran tuli vedettyä peli läpi ”iron man” meiningillä eli kertaakaan ei saanut kuolla tai peli loppuisi siihen. Ei tuottanut juuri ongelmia silloinkaan. Tosin siinä vaiheessa pelin tunsi kuin omat taskunsa niin ei tullut mentyä asioiden edelle missään vaiheessa. Kaverit oli kyllä aika kertakäyttötavaraa tuolloin :D